Kompozitné materiály, ktoré sa normálne využívajú v brzdových systémoch sa v zásade dajú rozdeliť do dvoch skupín. Na ORGANICKÉ a SINTROVANÉ materiály.
- SINTROVANÉ (sintered) materiály: Základom je kovový prášok, zmiešaný s mazivom a brúsnymi činidlami tak, aby výsledná zmes vytvorila kompozit stužený zlisovaním za vysokých teplôt. Kompozit sa pri spekaní pevne spojí aj s kovovou opornou doštičkou ľubovoľného tvaru bez toho, aby sa pridávalo ešte nejaké lepidlo. Kovové prášky určujú brzdný výkon brzdové doštičky pri vysokých teplotách, mazivá pomáhajú stabilizovať proces brzdenia ako celok a brúsna činidlá udržujú disky čisté.
- ORGANICKÉ materiály: Sú tvorené hlavne živicovými spojivami, kovy, mazivami a brúsnymi činidlami. Koeficient trenia ovplyvňujú v tomto prípade najmä kovy a živice, zatiaľ čo mazivá a brúsna činidlá majú podobnú funkciu ako u sintrovaných materiálov.
VÝBER KOMPOZITU: Racing - brzdenie optimalizované na vysoké teploty
Cestná (Road) - vysoká stabilita bŕzd, fungujúca pri nízkych a stredných teplotách
ZABEHNUTIE BRZDOVÝCH DOŠTIČIEK: Táto procedúra je dôležitá pre všetky kompozity a úplne kľúčová pre kompozity RC (racing). Brzdové doštičky sa zabehnú (usadí) po niekoľkonásobným ľahkým pribrzdením. Medzi jednotlivým brzdením vždy chvíľku počkajte (prerušované brzdenie), aby sa doštička ochladila a potom zakončite dôkladným zabrzdením. Týmto postupom vyvoláte správny cyklus zahrievania a ochladzovania, ktorú príprava usadenie doštičiek vyžaduje. Dĺžka zabehnutie závisí na druhu kompozitu. Dlhšia je pre organické než pre slinuté.
Závodní (Racing)
Tieto brzdové doštičky boli navrhnuté tak, aby zabezpečili výnimočnú výkonnosť s vysokým koeficientom trenia a stálou účinnosťou pri vysokých teplotách diskov. Tieto charakteristiky zaručujú vynikajúce a rovnomerné brzdenie po celú dobu pretekov a znižujú pravdepodobnosť, že dôjde k oslabeniu ich účinku. Tento typ doštičiek je menej účinný pri nižších teplotách a preto nie je ideálna pre cestnú prevádzku.
RC kompozit: Určený len pre pretekársku dráhu.
Pretekárska brzdová doštička, ktorá sa hodí pre akékoľvek súťaže na závodnej dráhe.
- Vynikajúci koeficient trenia
- Výnimočná stabilita za vysokých teplôt
- Konštantný brzdný účinok od štartu do cieľa
SC - Sintrovaný (sintered) kompozit pre využitie na pretekárskej dráhe aj v cestnej premávke s vysokým koeficientom trenia za tepla.
Je to materiál, ktorý zostáva veľmi stabilný za akýchkoľvek prevádzkových podmienok a má dobrý koeficient trenia i za studena, takže sa hodí aj do cestnej premávky (road)
Cestné (Road)
Tieto brzdové doštičky sú charakteristické vysokým koeficientom trenia, ktorý zostáva konštantný za akýchkoľvek podmienok s odolnosťou proti opotrebeniu. Výsledkom je vynikajúca trvanlivosť a lepší kilometrový výkon.
SA - Sintrovaný (sintered) kompozit: Zvlášť určený pre predné brzdy, vyznačujúci sa veľmi dobrou účinnosťou za akýchkoľvek prevádzkových podmienok. Ideálna alternatíva k brzdovým doštičkám OE
Karbón-Keramický (ORGANICKÝ) kompozit: Kompozit s vyšším obsahom uhlíka. tento trecí materiál ponúka dlhšiu kilometrovú trvanlivosť a dobrý výkon za akýchkoľvek podmienok (teplo, chlad, mokro, sucho).
SP - Sintrovaný (sintered) kompozit: Špeciálne určený pre zadné brzdy. Stabilný za akýchkoľvek prevádzkových podmienok.
Terénní (Off-Road)
Tieto brzdové doštičky sú navrhnuté tak, aby zaručovali maximálnu účinnosť za veľmi rôznych podmienok, ktoré sú pre terénne jazdenie typické. Zvládajú chlad, teplo, vodu, piesok, bahno atď., Kde je brzdenie za nízkych teplôt tiež kľúčový požiadaviek.
SX - Sintrovaný (sintered) kompozit pre motokros a Supermotard. Agresívne doštičky so stabilným výkonom schopné odolávať vysokým teplotám.
SD - Sintrovaný (sintered) kompozit pre terénne motocykle: Dobrá účinnosť a stabilita za akýchkoľvek prevádzkových podmienok. Primerane odolný voči opotrebovaniu aj keď je vystavený vode a bahnu. Menej agresívne než kompozit SX, tým umožňuje pružnejšie kontrolu brzdenia.
TT - Karbon-Keramický, polokovový (semi-metalic) kompozit: Vhodný pre terénne jazdenie. Dobrá účinnosť za sucha i mokra. Zvlášť účinný pri zlej priľnavosti, kedy je potrebná pružná odozva bŕzd.
Skúter (Scooter)
Tieto brzdové doštičky zaručujú dlhú kilometrovú výdrž a prevádzkovú stabilitu za akýchkoľvek podmienok. Sú navrhnuté špeciálne pre skútre. Kompozit je určený do mestskej premávky a má iný brzdný účinok, než aký je u motocyklov.
XS - Sintrovaný (sintered) kompozit pre maxi skútre: Vysoký brzdný účinok, stabilita, výkon a veľmi dlhá životnosť za akýchkoľvek prevádzkových podmienok.
Karbón-Keramický (ORGANICKÝ) kompozit pre skútre: Optimálny pomer kvalita / cena. Optimálna trvanlivosť a správanie za všetkých podmienok.
Materiál OE: Originálny náhradný diel firmy Brembo.
Doštičky môžu byť zo sintrovaných alebo karbón-keramických materiálov. Posledné dve číslice určujú aký je použitý kompozit. Čím vyššie číslo, tým lepší výkon.
10 - 49: Karbón-Keramický kompozit (napr: 07BB0306, 07BB0335)
50 - 99: Sintrovaný (sintered) kompozit (napr: 07BB0350, 07BB0390)
Skupina Motocyklů | Kompozit | Popis | Použití | Kolo |
Závodní (Racing) | RC | Karbon-Keramický | Závodní | Přední |
SC | Slinutý (sintered) | Závodní / Silniční | Přední | |
Silniční (Road) | SA | Slinutý (sintered) | Silniční | Přední |
SP | Slinutý (sintered) | Silniční | Zadní | |
Karbon-Keramický | Karbon-Keramický | Silniční | Přední / Zadní | |
Terénní (Off-Road) | SD | Slinutý (sintered) | Terénní | Přední / Zadní |
SX | Slinutý (sintered) | Terénní / Supermotard | Přední / Zadní | |
TT | Karbon-Keramický | Terénní (Silniční) | Přední / Zadní | |
Skútry | XS | Slinutý (sintered) | MAXI-Skútr | Přední / Zadní |
Karbon-Keramický | Karbon-Keramický | Skútr | Přední / Zadní | |
Materiál OE | 50 - 99* | Slinutý (sintered) | Silniční/Terénní/Skútr | Přední / Zadní |
10 - 49* | Karbon-Keramický | Silniční/Terénní/Skútr | Přední / Zadní |
* Čím vyššie číslo, tým lepší výkon